Lejre Lærerforening Kredsstyrelsen og Tillidsrepræsentanter

Kredsstyrelsens indsatsområder 2024/25

I kredsstyrelsen vedtager vi for hvert skoleår nogle indsatsområder, som sætter retningen for vores politiske arbejde. I dette skoleår arbejder vi med arbejdsmiljø, inklusion og medlemsinvolvering:

Arbejdsmiljø:

Formål: 

Øget fokus på lærernes arbejdsmiljø i forbindelse med øget inklusion, samt et tættere samarbejde mellem TR og AMR. 

Mål: 

Der er et større pres på lærerne og deres arbejdsmiljø i forbindelse med at flere elever skal inkluderes i den almene undervisning.Dette skal italesættes overfor skoleledelserne og centerchefen. 

En styrkelse af samarbejdet mellem AMR og TR, for at få sat mere fokus på arbejdsmiljøet i en inkluderende hverdag. 

Kredsen indkalder TR og AMR til fællesmøder på kredsen i løbet af skoleåret. 

Det undersøges om kredsen kan samarbejde med skolelederne om arbejdsmiljøet 

Inklusion

I Lejre Kommune er det besluttet, at flere børn skal kunne rummes i almenområdet, og der er afsat midler på de kommende års budgetter til at løfte skolernes arbejde med at inkludere flere børn og arbejde med mellemformer.  

Lejre Lærerforening bakker op om indsatsen og følger processen nøje. Vi er særligt opmærksomme på, at 

  • lærerne har et sikkert og trygt arbejdsmiljø 

  • eleverne får det undervisningstilbud, de ifølge Folkeskoleloven har krav på 

  • lærerne får den nødvendigeog kvalificerendeefter-videreuddannelse 

  • skolerne har de nødvendige fysiske rammer til at kunne arbejde med mellemformer og inklusion.  

Lejre Lærerforening skal arbejde med vidensdeling og i konstruktiv dialog med forvaltning og politikere omkring processen. Vi skal kunne udpege eventuelle aktuelle problemstillinger og forsøge at finde løsninger i et samarbejde med skolens parter. 

Medlemsinvolvering

Et af vores indsatsområder i dette skoleår er medlemsinvolvering, da medlemmernes deltagelse og indsats er vigtig i forhold til både at beskrive udfordringerne, pege på løsningerne og afgive mandatet til handling for Lejre Lærerforening.  

Formål:  

At medlemmerne i højere grad kan mærke, at vi arbejder for at forbedre deres arbejdsvilkår – både for og med dem, mens de udfører deres vigtige arbejde på skolerne. Det er nødvendigt, at medlemmerne kan se, hvordan vi arbejder for at forbedre deres arbejdsvilkår. Medlemmerne skal opleve, at TR og kredsstyrelsens arbejde er relevant, de involverer sig. 

Mål: 

Det er vigtigt for den enkelte TR at stå stærkt overfor ledelsen i mange sammenhænge, når ting der ikke er defineret i lokalaftalen skal aftales. Denne styrke kommer bl.a. fra en tydelig opbakning fra medlemmer, der deltager i faglig klub og til kredsens arrangementer. 

Sådan vil vi gøre: 

På kort sigt; involver medlemmerne, fortæl hvem/hvad vi er, hvad ”forventer” vi af medlemmerne?, hvad ønsker medlemmerne sig af os?, vigtigt: små handlinger i hverdagen både af TR og kredsen. Vi har gode erfaringer med “Udflytterkontor” og sommerferie-is, hvor formand og næstformand kommer ud på skolerne. Dette vil vi gerne gøre mere af.  

Vi skal systematisk udvikle og udveksle gode erfaringer med medlemsinvolvering. Vi ønsker at gøre ting med medlemmerne fremfor for medlemmerne. 

På lang sigt; vi har brug for medlemmernes opbakning til at værne om lærerarbejdet, undervisningssyn, læreruddannelsen og fagligheden. 

Indsatsområder